Bolí rovnátka?

Jsou rovnátka bolestivou záležitostí?

Na tuto otázku se ptá mnoho z těch (nejen dětí), které čeká srovnání chrupu pomocí rovnátek.

U dětí se ortodontické vady ve většině případů řeší nasazením fixních rovnátek. Je potřeba počítat s tím, že první dny po jejich nasazení, mohou být zuby a sliznice úst citlivé. Je to samozřejmé, jelikož rovnátka vyvíjí na chrup tlak a ten způsobuje danou bolest. Po asi dvou týdnech by si ale zuby měly na tlak zvyknout a bolestivost ustoupit. S bolestí můžeme bojovat léky proti bolesti či speciálními vosky na ochranu úst.

Jak již bylo řečeno, po nasazení rovnátek bývají zuby a silnice úst velice citlivé až bolestivé. Takovýto stav je na počátku naprosto normální, je to známka toho, že rovnátka fungují jak mají. Rty, tváře, jazyk ani zuby nejsou na cizí těleso zvyklé, proto bývají po dobu několika dní podrážděné. Po několika dnech by si však sliznice na rovnátka měla zvyknout a přestat je vnímat jako něco cizího. Pro lepší zvládnutí prvních dnů bývá doporučováno použití speciálního vosku na rovnátka. Ten se přilepí na zámečky v místech podráždění a slouží jako ochrana jazyka, rtů i tváří.

Curaprox vosk na rovnátka

Uvolněné zuby

Spousta pacientů po nasazení rovnátek pociťuje, že jsou zuby uvolněné a že se nepatrně hýbou. V tomto případě není třeba propadat obavám, je to zcela běžný jev. Rovnátka musí nejprve vaše zuby uvolnit, aby je mohla přesunout do správné pozice. Jakmile budou zuby na správné pozici, viklavost ustoupí.

Co když bolest neustupuje?

V případě větší a neústupné bolesti mohou pomoci léky proti bolesti. Ulevit mohou i výplachy úst bylinnou ústní vodou či vychladlým nálevem z hřebíčku.

Pomoci může také slaná voda, či bylinky.

V případě nepřetržité bolesti po dobu několika dní způsobené některou částí rovnátek je třeba navštívit svého ortodontistu, který aparát přizpůsobí.

Máte nějaký dotaz?

Využijte naši poradnu a rychle získáte odborný názor na své otázky a problémy. Odpovíme vám na cokoliv, co vás zajímá.