Jak si zvyknout na rovnátka?

Jaká úskalí rovnátka přináší, než si na ně vaše ratolest zvykne?

Spoustu pacientů(nejen dětí) zajímá, jaký vliv budou mít rovnátka na jejich život. To, jak rovnátka ovlivní život Vašeho dítěte, závisí především na použitém typu rovnátka. Některá rovnátka nebudou mít na život Vašich ratolestí vliv téměř žádný, kvůli jiným je třeba se smířit s určitým omezením.

Před začátkem léčby je třeba vaší ratolest dopředu připravit na to, že prvních pár dnů může být soužití s rovnátky poněkud nepříjemné a bolestivé. V případě léčby konvenčními fixními rovnátky je naprosto normální, že jsou zuby a sliznice úst v prvních dnech velice citlivé a mohou otékat. Přeci jenom je potřeba si na úplně cizí předmět v puse nejprve zvyknout a je samozřejmé, že jelikož rovnátka vyvíjí na chrup tlak, nebývají první dny s rovnátky nic příjemného. Po pár týdnech by ovšem nepříjemná bolest a tlak měly odeznít. Dítěti mohou pomoci například vosky dělané speciálně na ochranu úst- vosk se přilepí na zámečky v místě podráždění a slouží jako ochrana jazyka, vnitřní strany tváří i rtů před dalším podrážděním. Dítěti tako vychytávka pomůže v tom, aby si na rovnátka rychleji a bez bolesti zvyklo.

V případě, že jste pro své děti po shodě s ortodontistou zvolili léčbu neviditelnými snímacími rovnátky, bude Vaše ratolest sice ze začátku pociťovat lehký tlak, nicméně léčba by měla být daleko příjemnější než v případě klasických fixních rovnátek. V případě, že dítěti není dobře (bolest hlavy, silný tlak v ústech atd.), je možné dlahu vyjmout.

Rovnátka a výslovnost

Ze začátku léčby rovnátky je nutné počítat se zhoršenou výslovností. Největší problém s výslovností je zaznamenáván v případě lingválních rovnátek, která bývají nalepena z vnitřní strany zubů. Vše je ale pouze dočasné, a během několika dnů by si pacient měl na cizí předmět v puse přivyknout a přizpůsobit se.

Dobrou taktikou je pokusit se děti co nejvíce rozmluvit, vést s nimi dialog, nechat je číst nebo něco vyprávět. Přestanou se stydět a rychleji si na rovnátka v puse zvyknou.

Rovnátka a strava

Dítě rozhodně připravte na omezení, která se budou týkat jídla. Je možné, že v prvních dnech po nasazení bude vaše dítě schopno sníst pouze jídla, která nemusí kousat – například přesnídávky, polévky, zeleninové krémy, jogurty, ovesné kaše, atd.. Táto fáze je ale opět pouze dočasná, po pár dnech by si dítě mělo zvyknout a s ustupující bolestí si dopřávat opět i tužší jídla vyžadující kousání. Celkově je ale při nošení rovnátek doporučováno si dávat pozor na opravdu tvrdá a žvýkavá jídla, mohla by poškodit rovnátka. Například ovoce, které vyžaduje zakousnutí je vždy lepší napřed nakrájet na menší kousky a až poté konzumovat. Vyhýbat byste se měli například i žvýkačkám, karamelkám nebo lékořici, které spadají do žvýkavých věci.

Rovnátka a správná ústní hygiena

Se svým dítětem dopředu projděte ústní hygienické návyky – pravidelné čištění zubů nejlépe po každém jídle, čištění mezizubních prostor. Je opravdu potřeba dodržovat důkladnou dentální hygienu, kterou lze předejít tvorbě kazů a bolestivých zánětů.

Čím více bude vaše dítě dodržovat doporučení ortodontisty a v případě snímacích aparátů také doporučenou dobu nošení, tím kratší bude doba léčby a rovnátka půjdou dolů. Toto může být pro rodiče argument, „eso v rukávu“, a důležitá přesvědčovací metoda, pokud byste snad s dítětem a jejich dodržováním měli bojovat:)

Máte nějaký dotaz?

Využijte naši poradnu a rychle získáte odborný názor na své otázky a problémy. Odpovíme vám na cokoliv, co vás zajímá.